LommelCultureel
LommeLiterair geniet
Dankzij 140 bevlogen vrijwilligers
Wedergeboorte Rockwood eclatant succes
LommeLiterair is een nog jonge loot aan de al zo rijke cultuurboom van onze stad. Daarom vinden wij het waardevol om met enige regelmaat te kijken over de vele ‘kunstschuttingen’, die de gemeente Lommel rijk is. En die schuttingen zijn talrijk. Zo hebben wij ons gelaafd aan het gebodene van Rockwood-2024, zondag 3 augustus jl. dat na drie decennia nieuw leven werd ingeblazen. En het mag meteen gezegd: het succes is een feit. Zonder honderdveertig (!) bevlogen vrijwilligers had dit festival nooit van de grond kunnen komen. En zeker ook niet zonder de veertig sponsoren, waaronder de gemeente Lommel en C.C. de Adelberg. Rockwood smaakt ongetwijfeld naar méér. Zo’n 2300 bezoekers hebben de gang naar het lommerrijke Burgemeesterspark weten te vinden, waar het publiek genoot van een gevarieerd programma.
Concurrent Pukkelpop
De eerste editie van Rockwood was in 1993. Indrukwekkende namen domineerden de toenmalige affiches: Cats, Tool, Björk en de Nederlandse Golden Earring. Organisator van editie 2024 Thierry Willekens was toen nog ‘n tiener en keek toen al met bewondering op tegen dat fantastische festival. Rockwood kon toen bogen op zo’n 15.000 bezoekers en concurreerde moeiteloos met de kwaliteit van Pukkelpop.
Het verhaal is een beetje vergelijkbaar met het vierdaagse muziekfestival Elastiek Muziek, jaren tachtig, in Hilvarenbeek. Op het hoogtepunt kwamen er uit Nederland en België zo’n 80.000 bezoekers op af. De auto’s van het publiek stonden zowat in Tilburg. Het festival Elastiek Muziek ging aan zijn eigen succes ten onder; de rek was eruit. Ook Elastiek kende begin deze eeuw een doorstart met regionale en lokale bands.
Herlanceren
En zo wil Rockwood ’24 stap-voor-stap en voorzichtig herlanceren. Met lokale en regionale bands als De Mens, Peuk, Desmond Dandy, de psych-garage rockband, gevestigd in Belgisch Limburg. Maar ook grote namen passeerden de Rockwood-revue zoals Channel Zero, ooit begonnen als ‘ontzichbaar groovende underground trash metal band’, jawel een mond vol, maar dan héb je ook wat. Na een breuk van vele jaren is Channel Zero thans het grootste metal-fenomeen van de Benelux, dat op het hoofdpodium het festival rond 01.00 uur afsloot. Ook Channel Zero ruikt naar méér.
DeWolff
Onze aandacht werd getrokken door de Nederlandse band DeWolff, een psychedelische bluesrockband. Een driemans-formatie, die klinkt, wanneer je je ogen sluit, als het dubbelvoudige. Met de broers van de Poel, zang, gitaar en slagwerk èn de absolute tovenaar aan het authentieke Hammond-orgel, Robin Piso, die ook zingt. Dat klassiek aandoende houten instrument lijkt de ziel, het hart van DeWolff, dit alles voor een aantrekkelijk decor dat voor alle verbeelding vatbaar is. Binnen hun performance gebeurt er onwaarschijnlijk veel. Deze is energiek, harmonisch authentiek en -voor de goede luisteraar- muzikaal subtiel.
Hun show is perfect van opbouw. De lichteffecten staan, zoals bij vele bands, niet op zichzelf, zo van: ‘Oh, wat een mooi vuurwerk ineens!’, nee de belichting dient hun show, accentueert hun tomeloze energie, waardoor hun muziek extra bij je binnenkomt! DeWolff treedt op door heel Europa, de UK, Amerika en Canada, Zweden, Denemarken en Noorwegen. Licht ironisch is het dan wel dat deze kanjers op Rockwood in Lommel niet op het hoofdpodium staan geprogrammeerd. Wat ons betreft mogen ze volgend jaar op podium-1 het festival afsluiten. Want dát het er komt, staat inmiddels wel vast: Rockwood ’25.
Bart de Groof (LL)
Foto: Melanie Wijtenburg